Arvutisüsteemid on täis võimsaid ja tarku kaitsevahendeid –
viirustõrjeid, tulemüüre, krüpteeritud sidekanaleid, väärkasutuse
hoiatussüsteeme ja palju muud. Inimene on niisuguste turvasüsteemide
kõige nõrgem lüli ning kurjategijad teavad seda väga hästi. Edukas
küberkurjategija peabki tundma pigem inimpsühholoogiat kui
programmeerimist ning oskama suunata mitte niivõrd bitijada, kuivõrd oma
ohvrite käitumist (social engineering).
Õngitsemise puhul küsitakse kas otse teie pangaparoole ja koodikaardi koode, või
siis antakse mõnel soliidsel ettekäändel link veebilehele, mis näeb
välja täpselt nagu panga oma, ja kuhu te siis ise oma pangarekvisiidid
sisestate. Võimalik, et õngitsemiskiri sisaldab hoopis telefoninumbrit,
nii et teie pangaandmed korjab kokku hoopis telefoni automaatvastaja.
Teinekord ei pea kurikaelad paljuks ka ise helistada – näiteks mõne
ettevõtte raamatupidajale, kellelt IT-administraatorina esinedes
meelitatakse mõnel osaval ettekäändel välja raamatupidamissüsteemi
ligipääsuandmed. Mõnikord aga jäetakse sinnasamma firmasse „juhuslikult”
vedelema CD pealkirjaga „Juhtkonna palgatabel” – küllap mõni
uudishimulik selle oma arvutisse pistab. Ja kui ka ei pista, siis viib
ausal moel raamatupidamisosakonda tagasi, kus kasvõi kontrollimise
mõttes CD-plaat koos sellele salvestatud viirusega käima tõmmatakse…
Trikitamise ohver ei pea olema rumal ega ebaaus, sageli lasevad end
haneks tõmmata vägagi intelligentsed, distsiplineeritud ja läbinägelikud
inimesed. Trikitamise vastu saab ainult eluterve kahtlus ning õppimine
kogemustest – nii enda, parem aga kui võõrastest kogemustest.
No comments:
Post a Comment